fredag 2. mars 2012

Limeostekake med sjokoladebunn

Det er sjelden jeg baker, men i forbindelse med at vi skal ha navnefest for sønnen min i morgen har jeg gjort det for en gangs skyld! 
Denne oppskriften er hentet fra lchf-bloggen.blogspot.com, bloggen jeg alltid går til for å få inspirasjon! Jeg har kun gjort små endringer selv, og bildet er mitt eget.


Ingredienser:


Bunn:
100 g meierismør
100 g mørk sjokolade, (86% )
2 egg
100 g malte valnøtter
2 ss sukrinmelis

Ostekrem:
2 dl vann
Skall av 1 lime (kun det grønne)
Saften av 2 lime
2-3 ss sukrinmelis
6 plater gelatin
1 boks philadelphia naturell kremost
1 boks rømme
3 dl kremfløte
70-100 g sukrinmelis
1-2 ts vaniljesukker hvis ønskelig

Slik gjør du:

Smelt smør og sjokolade sammen i en kjele. Avkjøl.

Visp sammen eggene og pisk dem inn i sjokoladeblandingen. Tilsett malte nøtter og sukrin. Det gjør ikke noe om nøttene ikke er helt jevnt finmalte. En nøttebit her og der i bunnen er bare godt. Smak på røra om du synes den er søt nok før du setter den i ovnen.

Stek på 180 grader i 10 - 15 minutter. Kaka skal ikke "disse" om du rister på forma når du tar den ut. La bunnen avkjøles.

Legg gelatinplatene i kaldt vann i noen minutter til de er blitt myke. Kok opp 2 dl vann. Klem det kalde vannet ut av gelatinplatene, og rør dem godt ut i det varme vannet. Rør også inn 2 - 3 ss sukrinmelis, limeskall og limesaft. La geleen kjøles ned, men ikke stivne.

Pisk sammen rømme, kremost, vaniljesukker og 70-100 g sukrinmelis. Visp kremen for seg, og bland den inn i osteblandingen. Hell den avkjølte geleen ned i ost-og kremblandingen i en tynn stråle og bland forsiktig, men godt. Smak! Tilsett mer sukrin hvis du ikke synes det er søtt nok. Du kan også tilsette mer limesaft eller limeskall hvis du vil ha kaken syrligere.

Hell ostemassen over den avkjølte sjokoladebunnen. La stå avkjølt i 4 - 6 timer.

Pynt toppen med f.eks limeskall og sjokolade

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar